RTO en RPO
Een belangrijk onderdeel van een ICT Calamiteitenplan is het bepalen van de Recovery Time Objective (RTO) van de kritische applicaties en Recovery Point Objective (RPO) van de kritische data. Het back up en restore schema van de organisatie moet hier op aansluiten. Daarnaast is het belangrijk dat een ICT calamiteitenplan zich richt op de voor de organisatie meest kritische systemen en applicaties. Dit om te voorkomen dat er te veel aandacht wordt besteed aan systemen die geen prioriteit hebben.
ICT calamiteitenplan als onderdeel van het geheel
Een storing of calamiteit op ICT vlak kan van invloed zijn op de continuïteit van de organisatie. Met andere woorden een storing van een kritische applicatie of het verloren gaan van bepaalde kritische data kan er voor zorgen dat 1 of meerdere kritische bedrijfsprocessen niet, of niet goed functioneren. Het is daarmee belangrijk om hier niet alleen vanuit de ICT organisatie naar te kijken. Tenslotte is de continuïteit van het bedrijf en de doorgang van de kritische bedrijfsprocessen de levensader en hiermee altijd leading. Zorg er daarom voor dat het ICT calamiteitenplan onderdeel is van het bedrijfscalamiteitenplan en dat belangrijke zaken op elkaar worden afgestemd.
Testen
De enige manier om de werkbaarheid van je plan te bewijzen is door te testen. Plan voor de ICT afdeling een periodieke test in waarbij gesimuleerd wordt dat bepaalde systemen niet werken of dat data verloren is gegaan. Test je back up procedure en restore daadwerkelijk de verloren bestanden. Hiermee test je ook of de Recovery Time Objective in je ICT calamiteitenplan haalbaar is. Denk ook eens aan een test met eindgebruikers.
Heeft u hulp nodig bij het opstellen van uw ICT calamiteitenplan? Neem contact op: info@coinbv.nl of bel 088-2646000