Gesprongen leiding in een gemeentehuis
In elke organisatie kan een onvoorziene calamiteit plaatsvinden, zo ook in een gemeentehuis. De start van een nieuwe werkweek. Bij binnenkomst is de vloer gevuld met centimeters water. Na een korte inspectie door de technische dienst blijkt dat er in het weekend een leiding is gesprongen op de eerste etage. Het water komt niet alleen uit het plafond naar beneden, maar stroomt ook langs de muren. Alles is nat, ook de apparatuur op de bureaus en alle bekabeling. Een groot gedeelte van het pand is vanaf dat moment niet meer bruikbaar voor de werknemers.
Wateroverlast in gemeentehuis
In het gemeentehuis werken iedere dag honderden mensen. Daarnaast komen er dagelijks vele burgers op het gemeentehuis langs om allerlei, voor hen belangrijke, zaken te regelen. Thuiswerken is voor veel functies binnen een gemeente niet toegestaan. Er moet dan ook zo snel mogelijk een alternatieve werkplek georganiseerd worden voor de medewerkers. Bij voorkeur moet er ook een plek worden gevonden waar de burgers geholpen kunnen worden. Om het gebouw zo snel mogelijk weer in de oude staat te herstellen moet snel gestart worden met drogen. Het water wordt weggezogen met waterstofzuigers en met grote droogmachines worden de natte kantoren gedroogd. Alle beschadigde apparatuur moet worden verwijderd en vervangen en dat geldt ook voor de bekabeling. Al met al duurt het enkele weken voordat alles in het pand is hersteld en het weer volledig in gebruik kan worden genomen.
Volledige uitwijk van alle faciliteiten
Bij een calamiteit is het van belang dat u de belangrijkste bedrijfsprocessen zo snel mogelijk voort kunt zetten. Binnen een gemeente is het belangrijk dat men telefonisch in contact kan blijven met de inwoners, dat de gegevens en data van de gemeente ondanks de calamiteit toegankelijk blijven en dat er een geschikte omgeving is waar de medewerkers van de gemeente kunnen werken en vergaderen.
COIN faciliteert uitwijk voor uiteenlopende organisaties, waaronder ook gemeentes. Bij ons kunnen de bedrijfskritische processen binnen enkele uren worden voortgezet. Voor een gemeente kunnen wij direct uitwijkwerkplekken activeren zodat de medewerkers direct verder kunnen werken. COIN kan de telefonie uitwijk voor het callcenter van de gemeente faciliteren. De gemeente blijft gewoon bereikbaar voor haar inwoners. Daarnaast kan COIN ook de IT uitwijk realiseren. Zo blijft de toegang tot de belangrijkste data en applicaties gewaarborgd.
Wilt u weten hoe COIN de continuiteit van andere gemeenten waarborgd? Lees de referentie van de gemeente Amsterdam of neem contact met ons op voor de mogelijkheden.