Hoe werkt social distancing op kantoor?
Social distancing lijkt inmiddels enigszins geaccepteerd in onze maatschappij. We blijven massaal thuis, we komen in de meeste gevallen alleen nog ergens als het echt noodzakelijk is, gaan niet meer met het hele gezin naar de supermarkt, vermijden sociale contacten en we houden anderhalve meter afstand. Minister-President Mark Rutte heeft het volk opgeroepen om zich voor te bereiden op een langdurige anderhalve-meter samenleving. Deze nieuwe manier van leven wordt ook toegepast in het bedrijfsleven. Bedrijven bereiden zich zo goed mogelijk voor op het werken in een anderhalve meter economie. Hoe ziet dit er uit voor uw bedrijf? Kunnen uw medewerkers op het eigen kantoor aan het werk? Blijven uw medewerkers vanuit huis werken, of moet u kijken naar andere opties als thuiswerken niet voor al uw medewerkers realistisch is? Zijn uitwijk werkplekken voor uw bedrijf dan de oplossing?
Wat betekent social distancing?
Letterlijk betekent het sociale terughoudendheid. En dat is wat het is. We gaan alleen naar buiten als het écht nodig is, komen, buiten ons eigen gezin om, niet meer bij elkaar in groepen groter dan vier personen en we houden continu minimaal 1,5 meter afstand (twee keer je armlengte). In het dagelijkse leven houden we hier al goed rekening mee. Zo laten winkels nog maar een beperkt aantal bezoekers tegelijk binnen, gaan de horeca en veel openbare ruimtes met aanpassingen geleidelijk open en grote evenementen en bijeenkomsten zijn tot nader order uitgesteld.
Social distancing op kantoor
Op kantoor werken gaat volgens strikte regels. Kantoren moeten zo ingericht worden dat het er veilig is voor medewerkers, gasten en leveranciers. Het creëren van een veilige werkomgeving staat centraal. Dit heeft een grote invloed op de indeling van de werkruimte en zal daarom niet voor elke werkgever haalbaar zijn. Social distancing op kantoor heeft aandachtsgebieden, waaronder:
- Garanderen van bedrijfscontinuïteit.
- Maximaal aantal personen per ruimte of per vierkante meter.
- Herinrichten van de werkomgeving.
- Begeleiden van gebouwgebruikers.
- Werken op veilige afstand (minimaal 1,5 meter).
- Optimaal benutten van beschikbare ruimte.
- Prettige, gezonde en veilige werkomgeving.
Voorbereiden werknemers
De anderhalve-meter economie is straks “het nieuwe normaal”. 1,5 meter afstand van elkaar bewaren tijdens het uitvoeren van werkzaamheden en gebruik van faciliteiten is de norm. Veel sectoren zijn nog niet klaar voor de anderhalve-meter economie. Hoe garandeert u een veilige werkomgeving op gepaste afstand voor uw medewerkers? Minister Eric Wiebes van Economische Zaken roept bedrijven op protocollen op te stellen. In dergelijke protocollen staat onder andere, bedrijfsspecifiek, de omgang met hygiëne, afstand houden, beschermingsmaatregelen en gedragsbeïnvloedingen. Maar hoe gaat social distancing op kantoor in zijn werk en waar moet u allemaal aan denken? En hoe bereidt u uw medewerkers daar op voor?
Maatregelen social distancing
Een veilige werkomgeving krijgt in de tijd van Corona een compleet nieuwe betekenis. Om het mogelijk te maken dat al uw werknemers op kantoor kunnen werken, is actie vereist. Waar moet u aan denken?
Toelaten en monitoren van een maximaal aantal personen in het kantoorpand op hetzelfde moment. Meer specifiek:
- (Extra) In- en uitgangen in gebruik nemen.
- Afstemmen van kantoorgebruik; wie mag wanneer op kantoor komen?
- Parttimers mogen op dezelfde dag hun bureau niet meer delen met anderen.
- Werkplekken creëren met minimaal 1,5 meter afstand ertussen.
- Plaatsen van spatschermen waar nodig.
- Aanbrengen en verbreden van looproutes.
- Begeleiden van gebouwgebruikers.
- Implementeren van digitale oplossingen.
- Herindelen van faciliteiten zoals lunchruimtes, koffiecorners en catering.
- Faciliteiten bieden voor extra hygiëne.
Dit zijn enkele acties die bedrijven zelf kunnen ondernemen om aan de voorwaarden van werken op kantoor te voldoen. Welke impact hebben de maatregelen van social distancing op uw bedrijfsvoering en bedrijfscontinuïteit? En is social distancing wel realistisch binnen uw bedrijf, is uw kantoorpand groot genoeg voor de maatregelen die de anderhalve-meter economie met zich meebrengen?
Uw partner in bedrijfscontinuïteit
Is social distancing in uw huidige kantoorpand niet haalbaar? Heeft het thuiswerken voor u als werkgever, maar ook voor uw medewerkers al lang genoeg geduurd? Bent u op zoek naar een plek waar uw medewerkers door kunnen werken als er in het eigen pand onvoldoende ruimte beschikbaar is, dan is COIN uw partner in bedrijfscontinuïteit. COIN garandeert haar klanten bedrijfscontinuïteit door medewerkers op een externe, veilig locatie te laten werken voorzien van de nodige apparatuur en met toegang tot eigen data. Wilt u verzekerd zijn van functionele werk- en vergaderplekken, niet alleen tijdens de coronacrisis, maar wanneer en zolang u dat nodig acht? Neem gerust contact met ons op, we beantwoorden graag al uw vragen of voorzien u vrijblijvend van een rondleiding door onze uitwijkkantoren.