Schade aan (glasvezel) kabels door graafwerkzaamheden neemt toe
Agentschap Telecom concludeert in het jaarlijkse rapport dat het aantal graafschades in 2020, tegen de verwachting in, met 10% is toegenomen. Een zorgelijke ontwikkeling, omdat het aantal graafbewegingen de komende jaren alleen maar toe zal nemen; onder andere door de op handen zijnde maatregelen voor de klimaattransitie en het verder uitrollen van 5G.
Terugbrengen aantal schades blijkt uitdaging
De afgelopen jaren is door de graafketen een enorme inspanning geleverd om het aantal graafschades terug te brengen. Sinds 1 januari 2017 is hiervoor de norm CROW500 van kracht. Hierin staan de normen voor zorgvuldig graven beschreven. In de praktijk blijkt dat de norm weliswaar goed is opgesteld, maar dat het niet voldoende lukt om volgens de norm het graafproces te volgen, met graafschade tot gevolg die voorkomen had kunnen worden.
Directe schade en indirecte schade
De financiële schade van 2020 wordt geschat op 38.4 miljoen euro. Dit zijn de directe kosten voor herstel van de graafschade. De indirecte kosten door gevolgschade vanwege de onderbreking van het primaire proces voor bedrijven en particulieren zijn hierin niet meegenomen. Denk aan de levering van essentiële diensten van bijvoorbeeld gas, internet en elektriciteit.
Bedrijfscontinuïteit in het geding
Graafschade kan er voor zorgen dat een organisatie tijdelijk ‘buiten bedrijf’ is en dat bedrijfscontinuïteit in het geding komt. Bij het graven kunnen essentiële leidingen en kabels voor gas, elektriciteit, water of internet worden geraakt met als gevolg dat een bedrijf enkele uren of zelfs dagen niet, of niet volledig, kan functioneren. Dit kan leiden tot problemen in de continuïteit van de dienstverlening. Bijvoorbeeld in het productieproces, de telefonische bereikbaarheid of levering aan klanten, met mogelijke financiële- en imagoschade als gevolg.
Bedrijfscontinuïteit borgen in drie simpele stappen
Voor het borgen van de continuïteit van de primaire processen binnen organisaties kan men drie simpele stappen volgen.
Stap 1: Kritische bedrijfsprocessen vaststellen
Om na een calamiteit de bedrijfsvoering voort te kunnen zetten, is het van belang te weten wat de kritische bedrijfsprocessen zijn en wat de minimale behoefte van de organisatie is qua huisvesting, IT en telefonie. En hoe snel deze weer beschikbaar moeten zijn na een calamiteit.
Stap 2: Noodprocedures en herstartprocedures vastleggen
In een Business Continuity Plan (BCP) of calamiteitenplan worden de business continuity nood- en herstartprocedures vastgelegd die van kracht zijn in geval van een incident. Daarnaast worden zaken als IT herstelprocedures, crisiscommunicatie, uitwijk procedures, crisis organisatie e.d. in het Business Continuity Plan opgenomen.
Stap 3: Inrichten uitwijkfaciliteiten
Om als organisatie zo min mogelijk schade op te lopen na een calamiteit of verstoring, is het inrichten en testen van een uitwijk oplossing een must. Denk aan back-up en restore mogelijkheden voor belangrijke bedrijfsdata, noodstroomvoorzieningen, een geschikte plek waar het crisisteam bijeen kan komen om de crisis te managen en alternatieven voor de medewerkers om door te kunnen werken. Bijvoorbeeld op een uitwijklocatie of met een beveiligde thuiswerkoplossing.
Uw continuïteit is onze missie
Bij COIN helpen we organisaties hun Business Continuity te borgen door ze te ondersteunen in deze drie stappen. Onze BCM adviseurs ondersteunen u in iedere fase van uw BIA of BCP traject. Onze ICT specialisten helpen u bij het inrichten van uw back-up en restore oplossing. Voor uw crisisteam hebben wij crisismanagement ruimtes klaarstaan compleet voorzien van alle gewenste functionaliteiten. Daarbij bieden we u en uw medewerkers volledig ingerichte uitwijkkantoren waar direct verder gewerkt kan worden. Voor medewerkers die thuis verder mogen werken, hebben we de Secure COIN Key; een snelle en ultra beveiligde thuiswerkoplossing. deze thuiswerkoplossing kan ingezet worden tijdens een calamiteit, maar ook als reguliere thuiswerkoplossing, zelfs als er (thuis) gebruik wordt gemaakt van verouderde (privé) apparatuur.
Kunnen wij u ondersteunen in business continuity?
Wilt u meer informatie ontvangen of kunnen wij u ondersteunen in bedrijfscontinuïteit? Neem contact met ons op, we helpen u graag.