Uitwijken door brand op hoofdkantoor
Bij een multinational, met haar Europese hoofdkantoor met 150 medewerkers in Nederland, breekt s ’nachts brand uit op één van de werkplekken (bureau met computer en telefoon). De brand woedt op de tweede etage en wordt gelukkig snel opgemerkt. De brandweer rukt met o.a. een hoogwerker uit om te blussen.
Als de dag aanbreekt is de schade pas echt goed zichtbaar. Rook heeft de bovenliggende etages onbruikbaar gemaakt doordat de luchtbehandelingsinstallaties verstopt zijn met roetdeeltjes. Ook zijn schadelijke stoffen vrijgekomen in het pand. Het bluswater heeft de onderliggende etages onbruikbaar gemaakt. Door gespecialiseerde bedrijven wordt het bluswater afgevoerd en worden hekken om het pand geplaatst. Ook is er bewaking aanwezig. Door de hoge temperaturen is meubilair in de vloer gebrand en op sommige plaatsen is het beton gescheurd. Alle bekabeling is aangetast en uit voorzorg is het pand geheel stroomloos gemaakt. Voordat het pand kan worden betreden moeten stutten worden geplaatst. Na twee dagen heeft een constructeur het fundament en de constructie voor het eerst kunnen bekijken en de bevindingen zijn dat het zeker 6 maanden zal duren voordat het pand weer in gebruik kan worden genomen. Personeel kan dus niet meer op kantoor werken en hoe gaat het met de business continuity?
Het Crisis Management Team (CMT) verschijnt als eerste op de COIN uitwijklocatie. Daar worden besluiten genomen, zoals berichtgeving naar de media, het op de hoogte brengen van de Europese vestigingen en het hoofdkantoor in de VS. De CEO komt uit de VS over om het management en de medewerkers toe te spreken. De organisatie kan uitwijken naar COIN waar ze hun activiteiten gedurende enkele maanden voortzetten. De telefonie is doorgeschakeld, de werkplekken zijn voorzien van alle noodzakelijke voorzieningen, zodat deze multinational weer operationeel is. Klanten kunnen te woord gestaan worden, bestellingen geleverd en binnen een week is het business as usual voor deze multinational.