ICT Calamiteitenplan opstellen

Onderbrekingen op ICT vlak zijn helaas onvermijdelijk. Ook de best geoliede IT organisaties krijgen te maken met onderbrekingen en verstoringen. Het voorkomen van verstoringen lijkt daarmee bijna onmogelijk, maar u kunt er wel alles aan doen om in geval van een dergelijke verstoring zo snel mogelijk weer operationeel te zijn.

ICT Calamiteitenplan voor verstoringen en calamiteiten

Met een gedegen ICT calamiteitenplan zorgt u ervoor dat uw IT afdeling weet wat te doen in geval van een verstoring of calamiteit. Het geeft de ICT’er handvatten de verstoring zo efficiënt en snel mogelijk te verhelpen. Het ICT calamiteitenplan bevat onder andere de volgende onderwerpen:

  • IT infrastructuur
  • IT uitwijkscenario’s
  • Back up
  • Restore mogelijkheden
  • Afhankelijkheden Leveranciers
  • Communicatie intern en extern
  • Preventieve maatregelen
  • Testen van het plan
  • Updaten van het plan

RTO en RPO

Een belangrijk onderdeel van een ICT Calamiteitenplan is het bepalen van de Recovery Time Objective (RTO) van de kritische applicaties en Recovery Point Objective (RPO) van de kritische data. Het back up en restore schema van de organisatie moet hier op aansluiten. Daarnaast is het belangrijk dat een ICT calamiteitenplan zich richt op de voor de organisatie meest kritische systemen en applicaties. Dit om te voorkomen dat er te veel aandacht wordt besteed aan systemen die geen prioriteit hebben.

ICT calamiteitenplan als onderdeel van het geheel

Een storing of calamiteit op ICT vlak kan van invloed zijn op de continuïteit van de organisatie. Met andere woorden een storing van een kritische applicatie of het verloren gaan van bepaalde kritische data kan er voor zorgen dat 1 of meerdere kritische bedrijfsprocessen niet, of niet goed functioneren. Het is daarmee belangrijk om hier niet alleen vanuit de ICT organisatie naar te kijken. Tenslotte is de continuïteit van het bedrijf en de doorgang van de kritische bedrijfsprocessen de levensader en hiermee altijd leading. Zorg er daarom voor dat het ICT calamiteitenplan onderdeel is van het bedrijfscalamiteitenplan en dat belangrijke zaken op elkaar worden afgestemd.

Testen

De enige manier om de werkbaarheid van je plan te bewijzen is door te testen. Plan voor de ICT afdeling een periodieke test in waarbij gesimuleerd wordt dat bepaalde systemen niet werken of dat data verloren is gegaan. Test je back up procedure en restore daadwerkelijk de verloren bestanden. Hiermee test je ook of de Recovery Time Objective in je ICT calamiteitenplan haalbaar is. Denk ook eens aan een test met eindgebruikers.

Heeft u hulp nodig bij het opstellen van uw ICT calamiteitenplan? Neem contact op: info@coinbv.nl of bel 088-2646000

Stap 1: Inventariseren

    Adviesgesprek Calamiteitenplan ICT

    Wilt u meer weten over het opstellen van een ICT calamiteitenplan? Vul uw gegevens in en wij nemen contact op.

    Dit contactformulier is gedeactiveerd omdat u weigerde de Google reCAPTCHA-service te accepteren die nodig is om alle berichten die door het formulier worden verzonden, te valideren.

    © Copyright - Business Continuity - COIN is dé specialist - Kwaaijongens, rebels in oplossingen
    Contact