Loop je het gebouw van Crocs in Hoofddorp binnen, dan ademt dat licht, ruimte, openheid en actie. Het wereldbekende schoenenmerk dat staat voor oneindig loopplezier in werk- en privé situaties, slaagt erin om de positieve uitstraling van het merk ook in de werkomgeving door te voeren. En dan op een vroege ochtend, nog voordat de medewerkers aan het werk gaan……brand. Geen gigantische uitslaande brand, maar een kleine heftige brand. Snel geblust, maar goed voor een enorme impact. Totaal drie etages blijken onbruikbaar door de brand zelf, de rook en het bluswater. Een calamiteit, zo licht HR directeur Edith Koevoets toe, waardoor de mensen niet verder konden werken in het gebouw.
‘Dat overkomt ons niet’
Het managementteam van Crocs dacht voorheen evenals zoveel ondernemers; ‘zoiets overkomt ons niet’. Edith: ‘We staan voor een commerciële organisatie, waarbij ieder uur dat wij niet kunnen werken, ons enorm veel geld kost. Vandaar dat wij hebben onderzocht welke instantie ons in geval van een calamiteit zou kunnen helpen. En dan denk ik niet aan simpelweg een kantoor met bureaus, nee een plek waar we na een calamiteit direct up en running zijn; een turn key oplossing, dat is wat we wilden en willen. Zo zijn we bij COIN terecht gekomen. Daar hebben ze ons geholpen om inzichtelijk te maken wat er allemaal nodig is om door te kunnen werken. En daar zijn we na de calamiteit waarmee we te maken kregen en ons eigen pand onbruikbaar bleek, direct opgevangen.’
Crocs is na de brand met 130 mensen naar het pand van COIN verhuisd. ‘Edith: ‘ Direct waren we optimaal bereikbaar, hadden we internet, konden onze klanten ons gewoon bereiken. We konden aanschuiven en gewoon doorgaan met ons werk. Onze normale werkprocessen zijn 100 % gekopieerd in de tijdelijke huisvesting. Daar hebben we naar tevredenheid negen maanden gebruik van gemaakt.’
Management en medewerkers van Crocs hadden natuurlijk steeds het vooruitzicht dat zij na verloop van tijd weer terug zouden gaan naar hun eigen pand. Maar tot die tijd is de uitwijk locatie van COIN een super oplossing gebleken. Edith: Onze ervaring is bijzonder positief. COIN beschikt over een service gericht en flexibel team. Mensen die niet alleen oplossingen bieden, maar ook meedenken. Alles wat we nodig hadden was er en als we iets vroegen werd het snel opgelost. Er was parkeerplek genoeg, we konden gebruik maken van de vergaderruimte voor onze grote meetings. Daar was dan een hapje en een drankje, echt super. Onze klanten hebben nauwelijks gemerkt dat we op een andere locatie aan het werk waren. We konden onze werkruimte inrichten zoals we dat wilden zodat het wat meer ‘eigen’ werd. Negen maanden was behoorlijk lang om alle mensen tevreden te houden, maar als tijdelijke oplossing was het perfect. Dat het negen maanden heeft geduurd had vooral te maken met alle onderzoeken door de verzekeraar, bouwkundig experts en contra expertise.
‘Be prepared’
Een ervaring rijker voelt het team van Crocs zich vrij om andere ondernemers te stimuleren en motiveren om stil te staan bij mogelijke calamiteiten. Edith: ‘Denk er vroegtijdig over na. Maak een plan en een draaiboek wie je gaat bellen, wat er allemaal dient te gebeuren om zo snel mogelijk door te kunnen gaan met je werk. COIN kan internationaal helpen met het opstellen van een calamiteitenplan. Als er iets ernstigs gebeurt waardoor je je pand moet verlaten, zorg dan voor een geschikte uitwijklocatie waar al je processen normaal door kunnen gaan. Wij hebben veel geleerd, bijvoorbeeld om je IT veilig te stellen, je servers en je data elders onder te brengen, zodat je die niet kwijt bent als het mis gaat. Niemand wil slachtoffer worden van een calamiteit, maar als dat dan gebeurt, be prepared.’
Voor meer informatie over Crocs kunt u terecht op: www.company.crocs.com