FCA Bank is actief in 16 landen en wordt erkend als één van de meest concurrerende en innovatieve in de branche. De klant staat bij FCA Capital Nederland op de eerste plaats – het doel is dan ook om de producten en diensten zo begrijpelijk, gunstig en passend mogelijk te maken zodat klanten zorgeloos kunnen wegrijden in hun nieuwe auto.
Frank Vlieger, Risk & Permanent Control Manager bij FCA Capital Nederland, vertelt over de samenwerking met COIN
Het belang van een Business Continuity Plan
In 2012 ontstond de behoefte bij FCA Capital om de continuïteit van de organisatie in geval van calamiteiten te borgen. Dit had mede te maken met de omvorming van de moedermaatschappij van een financieringsmaatschappij naar een bank. Hierdoor werd besloten dat de onderliggende entiteiten alle over een Business Continuity Plan moesten beschikken. Dit was ook een aanbeveling van de Banca d’Italia (de centrale bank van Italië).
De Business Impact Analyse geeft inzicht
We zijn toen op zoek gegaan naar een geschikte partij voor het in eerste instantie opstellen van een Business Continuity Plan (BCP). De ervaring en de pragmatische benadering van COIN, maar ook de positieve referenties op de COIN website, spraken ons aan. Daarnaast ligt één van de COIN uitwijklocaties op voldoende veilige afstand, maar in korte reistijd, van ons eigen hoofdkantoor. Eind 2012 hebben wij COIN gevraagd voor het in kaart brengen van de kritische processen van onze organisatie middels een Business Impact Analyse (BIA).
De resultaten van de BIA hebben inzicht gegeven in de bedrijfskritische processen, met de bijbehorende applicaties, hardware, infrastructuur en mensen. Hierdoor hebben wij meteen besloten verdere stappen te ondernemen om een aantal van onze kwetsbare kritische processen anders in te richten om zo business continuity voor FCA Capital Nederland te realiseren.
COIN Back-up Service voor bedrijfskritische data
De eerste stappen wilden we maken op IT vlak. We zijn op zoek gegaan naar een partij die externe Storage en Restore kon bieden. We hebben meerdere aanbieders en mogelijkheden bekeken, maar uiteindelijk besloten om voor de Back-up Service van COIN te kiezen. De voornaamste redenen zijn de geboden technologie, de beveiliging (encryptie) en de prijs/ kwaliteit verhouding. Na een geslaagde test zijn we in 2013 gestart met de COIN Back-up Service en dit verloopt zeer positief.
Uitwijkwerkplekken, telefonische bereikbaarheid en beschikbaarheid van data en applicaties
De laatste stappen op het gebied van Business Continuity hebben we gezet door begin 2015 bij COIN ook een uitwijkovereenkomst af te sluiten. Door de reeds opgebouwde positieve samenwerking, maar ook door de geografische spreiding van de COIN uitwijklocaties en hun aanwezigheid in België, hebben we ervoor gekozen deze essentiële onderdelen van Business Continuity Management bij COIN onder te brengen.
Bij COIN hebben we naast uitwijk werkplekken ook de telefonische bereikbaarheid en de beschikbaarheid van data en applicaties in geval van een calamiteit veilig gesteld. De continuïteit van onze dienstverlening en mate van service die wij onze klanten garanderen is hiermee geborgd, ook bij calamiteiten.
In de tussentijd zijn we begonnen met het opstellen van een Business Continuity Plan. De resultaten van de BIA en de uitwijk bij COIN vormen hiervoor de basis.
De samenwerking met COIN
De samenwerking met COIN hebben we tot op heden als zeer positief ervaren. De eerste Business Continuity Test hebben we inmiddels achter de rug en deze is goed verlopen. Natuurlijk verwachten wij van een partij als COIN dat zij er bij een echte calamiteit klaar voor zijn. En dat zij altijd beschikbaar zijn, pro actief acteren en meedenken in oplossingen. Tot op heden zijn wij daar zeer tevreden over.
Met het veiligstellen van onze data, het realiseren van uitwijk en een BCP dat we jaarlijks testen is Business Continuity Management voor FCA Capital Nederland een feit geworden.
Voor meer informatie over FCA Capital kunt u terecht op: www.fcacapital.nl