Daniel van Dongen, CFO bij NSI vertelt;
Wat zijn de belangrijkste processen bij NSI / wat is de core business van NSI?
NSI heeft ruim 1 miljoen m2 verhuurd, dus het leveren van service aan huurders is van essentieel belang. Daarnaast is NSI een beursgenoteerd bedrijf dat strikt op tijd alle data moet aanleveren. Wanneer dat niet mogelijk is, door bijvoorbeeld een calamiteit, kan het van invloed zijn op de beurswaarde en het vertrouwen van de aandeelhouders. Daarnaast hebben wij een kapitaal intensieve business met vreemd vermogen. Het niet nakomen van onze betalingsverplichtingen kan eveneens van invloed zijn op onze reputatie.
Waarom is business continuity essentieel voor NSI?
Het kunnen blijven verlenen van service is voor ons essentieel. Wanneer een huurder een probleem heeft is dat van invloed op zijn business. We willen vooraf nadenken wat er nodig is als NSI getroffen wordt door een calamiteit. We werken nu volledig in de cloud. Voorheen maakten we een kopie van alle data, maar dat duurde te lang. Met één druk op de knop kunnen we nu inloggen op de uitwijk locatie.
Waarom heeft NSI gekozen voor COIN voor het uitvoeren van de Business Impact Analyse?
Ik zocht niet naar de theoretische aanpak van een adviseur, maar naar een bedrijf dat échte ervaring heeft met uitwijk en business continuity, zodat de analyse praktijkgericht en pragmatisch werd uitgevoerd. COIN heeft zowel professionele ervaring met het uitwijken van hun klanten als ook de voor ons noodzakelijke praktische expertise om de BIA te kunnen uitvoeren.
Wat zou de impact van een calamiteit zijn voor NSI zonder Business Continuity Plan (BCP)?
Het hebben van een BCP geeft ons rust. Als er nu een calamiteit optreedt, weten we dat we een goede basis hebben en ons kunnen richten op zaken die niet te voorspellen waren. Het BCP is een levend document dat we aanpassen aan wijzigingen binnen NSI, zodat het altijd up-to-date is.
Wat vindt u van de geleverde kwaliteit van zowel de BIA als ook het BCP?
Het had niet de eerste prioriteit, maar het is beter om voorbereid te zijn op een calamiteit dan het er op aan te laten komen, want dan heb je pas echt een probleem. De basis, een template gebaseerd op de ISO-norm, is door COIN geleverd, waarna wij de inhoudelijke kant hebben aangeleverd. Wij zijn blij dat we COIN hebben gevraagd ons te assisteren bij het uitvoeren van de BIA en het opstellen van een BCP.
Kunt u COIN / de mensen van COIN in drie steekwoorden omschrijven?
De open communicatie heeft geleid tot gemeenschappelijke business kansen. COIN is oplossingsgericht en levert maatwerk. Het bedrijf is ambitieus en heeft een goed concept neergezet, dat door vraag vanuit de markt nog zal groeien. We doen echt alleen zaken met professionele partijen en COIN is een sterk merk.
Wat is de algemene indruk van COIN m.b.t. BCM?
Compact en zeer ervaren bedrijf dat goed weet wat nodig is om voorbereid te zijn op een calamiteit; ze focussen op het echt noodzakelijke. Flexibele oplossingen zijn de toekomst.
Wat is de ervaring van NSI met COIN voor, tijdens en na het offerte traject?
Je doet business met mensen en dat is vanaf het begin tot aan deze referentie nog altijd goed; op alle lagen binnen zowel NSI als ook COIN.
Hoe heeft NSI de samenwerking met COIN tot op heden ervaren?
COIN heeft ons helpen nadenken wat echt nodig is bij een calamiteit. Sommige stappen hebben we met bestaande leveranciers opgelost en andere stappen hebben we met COIN gezet. Het resultaat is dat we een uitwijktest hebben gedaan, waarbij een deel van de medewerkers daadwerkelijk op de uitwijklocatie van COIN heeft gewerkt, waar ze ook telefonisch bereikbaar waren.
NSI neemt bij COIN de volgende business continuity diensten af:
- Uitwijkwerkplekken;
- Desktop image;
- Telefonische bereikbaarheid;
- Business test en technische test op de uitwijklocatie
Voor meer informatie over NSI kunt u terecht op: www.nsi.nl